woensdag 25 april 2012

Van Uden Reco 2012

Afgelopen weekend hebben we met ‘de Liftintermediair’ de Van Uden Reco Regatta gevaren. Deze regatta is de aftrap voor het zeilseizoen. Het was gelijk onze vuurdoop want we hadden nog niet geoefend. Zaterdag hebben we twee van de drie wedstrijden uitgevaren. Na wat opstartproblemen en een blessure bij een bemanningslid vonden we het na twee wedstrijden wel genoeg. Het zogenaamde ‘biertje op de steiger’ maakte bij aankomst in de haven weer een hoop goed.

Tot onze verbazing waren we toch nog 12e en 13e geworden van de 16 deelnemers. Na het omkleden en nog een drankje ging het door de organisatie verzorgde eten van start. Vers gebakken vis, patat van Bram Ladage, broodjes beenham en hamburgers stonden op het menu en smaakten zeer goed na een dag op het water! Zondag bleef de verwachte regen uit en hadden we heel de dag zon en...heel veel wind. Dit zorgde voor heel wat spektakel op het water. Helaas bleef het bij een laatste plek overall, maar we hebben in ieder geval weer veel geleerd en nog meer lol gehad!

vrijdag 20 april 2012

Voorbereidingen voor de VanUdenReco 2012

Donderdag tot zaterdag 12 tot 14 april is door veel collega’s hard gewerkt aan het in wedstrijd conditie brengen van de LiftIntermediair. Van echt trainen is het, op wat oefenrondjes na, nog niet gekomen. “Meedoen is belangrijker dan winnen”, is het motto van Schipper Erik van der Kooij. Per slot van rekening hebben we de boot vooral als teambuilding tool. Het belooft goed zeilweer te worden, maar een nat pak is bijna gegarandeerd. Haringvliet / Van Uden Reco, here we come

zondag 5 juni 2011

Door schade en schande leert men...

31 mei 2011: En daar gingen we weer. Voor de vierde keer op rij deden we mee aan de avondwedstrijden op het Haringvliet. Zouden we misschien wat geleerd hebben van de vorige keren? Of bleef het nog lastig om goed bij te blijven. Met twee boten en vijf man kwamen we aan bij de overvloedige Chinese maaltijd. De schipper droeg ons op om veel te eten, want we hadden een bemanningslid minder (Edgar was vlak voor de wedstrijd ziek geworden) en dat moest worden gecompenseerd. Er was zoals alle eerdere weken eerder te veel dan te weinig eten (inclusief onbeperkt komkommersalade). Na wat tips van andere wedstrijdzeilers besloten we het water weer onveilig te maken.

En het bleek waar te zijn, door schade en schande leert men. Met 'De Liftintermediair' wisten we eindelijk bij te blijven. En dat is hard werken. Iedere fout wordt afgestraft en met drie man maak je er al gauw wat. Maar de spinaker stond snel, de kruisrakken gingen beter en de resultaten waren niet onverdienstelijk. Ons uithoudingsvermogen heeft ervoor gezorgd dat we een vijfde (van de zes) plaats wisten te veroveren in het eindklassement.

Aan boord van 'De Opmaat' ging het minder voorspoedig, zij zou vijf minuten later starten, maar besloot daar vier van te maken. Volkomen verwarring in het veld, een deel van de andere schepen startte prompt ook eerder en een algemene terugroep was het geval. Een mooie kans om toch nog goed te starten... Maar helaas werd het toch een laatste plaats. Er valt dus nog veel te leren. Maar ja, het was slechts de tweede wedstrijd.

Toen we eenmaal binnen waren werden er nog gezellig een biertje gedronken en de uitslagen bekeken. En eigenlijk concludeerden we allemaal dat het erg jammer is dat dit de laatste wedstrijd in de reeks was. We kijken allemaal uit naar het Rondje Tiengemeten en de trainingen natuurlijk!

(Geschreven door Rik Bos).

zondag 29 mei 2011

Haringvliet wedstrijden (deel 2)

24 mei 2011: Wederom met zeven man naar Hellevoetsluis getogen in een poging iets beter te presteren als vorige keer.

Dit keer was ondergetekende als supporter aanwezig om zelf eens te zien wat de 'mannen' ervan zouden bakken.
Alderik had de gedachte geopperd om zelf met de "Opmaat" deel te nemen aan de wedstrijd, maar dan wel met zoon Rik als schipper. Dus met twee schepen in de race. Dat geeft onderlinge concurrentie en een extra motivatie. Wie weet wat het zou brengen....

De "Liftintermediair" werd al snel na de avondhap in gereedheid gebracht. De mannen wilden vroeg op het water zijn om nog een paar tests uit te voeren.
Door de wisselingen binnen de bemanning, iedereen wil namelijk deelnemen, is het noodzakelijk veel te oefenen met elkaar.

Ondergetekende mocht meevaren op de "Opmaat" en kon zo het gevecht van dichtbij observeren.

Na diverse rondes gevaren te hebben begon de zon onder te gaan en waren we genoodzaakt terug te keren naar de jachthaven.
Met de indrukwekkende zonsondergang in de rug was het een waar genoegen om op het water te vertoeven, maar het werd snel een stuk kouder.
De "Liftintermediair" had weer leerzame momenten ervaren. De "Opmaat" heeft de smaak van het wedstrijdvaren te pakken gekregen en overweegt vaker deel te nemen.
De uitslagen waren echter teleurstellend. Beide schepen eindigden als laatste. Ondanks dat de "Opmaat" netjes in het middenveld eindigde van zijn klasse, werd deze toch als laatste in de uitslag genoemd. De wedstrijdleiding had het schip niet de juiste rating gegeven. Daar zal nog niet het laatste woord over gezegd en geschreven zijn.

Het was een enerverdende avond en een korte impressie is te zien in onderstaande videoclip:
Wilt u, wil jij ook een meevaren? Gewoon even contact opnemen met Liftintermediar.

Graag tot een volgende race,
Uw dobberende reporter.

zaterdag 28 mei 2011

Haringvliet wedstrijden (deel 1)

10 mei 2011: Met zeven man trokken we naar Hellevoetsluis. Te veel natuurlijk voor de Beneteu 25 Platu. Alderik en Dirk hebben de “De Opmaat” Hanse 401 genomen om als  “bezemboot” wat foto’s te maken.

Schipper Erik met zijn bemanning Remco, Edgar, Rik en Jean Paul scheepten na een veel te voedzame Chinese maaltijd in op de “Liftintermediair”. Te veel mannen met volle buiken, geen goede formule om de wedstrijd te winnen. Na een valse start en daarna dat een van de deelnemende boten een startboei had meegenomen ging de “Liftintermediair" als laatste over de start. Het motiveerde de bemanning om er alles uit te halen.

Evengoed zijn wedstrijden ook weer niet het ideale toneel voor gehannes met de spinaker. Geeft niks, het doel was teambuilding en de sfeer was opperbest. Biertje na de wedstrijd en we keken terug op een geslaagde avond. Die was helemaal goed toen we hoorden dat we niet de laatste waren. Voorlopig doel: lekker midden in het wedstrijdveld eindigen en veel lol met elkaar.

Tot de volgende wedstrijd.

donderdag 12 mei 2011

De Van Uden Stellendam Regatta (het vervolg)

23 en 24 april was het zover.

Team Liftintermediar was klaar om met de seizoensopener mee te doen.
Iedereen was al vroeg op pad om in Stellendam te komen en de boot klaar te maken voor de eerste wedstrijd.
Dit paasweekend stond op de nominatie om de warmste van deze eeuw te worden. Erg leuk natuurlijk maar dit is voor het zeilen niet geweldig nieuws. Extreme warmte (vooral voor de tijd van het jaar) betekent niet veel wind.

Dat hebben we geweten ook. Het was al vrij snel bekend dat we de 4 wedstrijden per dag op deze manier nooit gingen halen.
Door de veranderlijke wind had de wedstrijdleiding moeite om een baan neer te leggen.

Na veel dobberen in de beurt van het startschip werden dan toch 2 wedstrijden gevaren op zaterdag. Af en toe was de wind zo zwak dat het veel moeite koste om de gang erin te houden.
Na een lange dag was het in de namiddag tijd voor het goed verzorgde barbecue/buffet.
Er was keuze genoeg. Vis, Broodjes beenham, en zelfs een kraam van Bram ladage.
Na een paar koude biertjes werd het tijd om lekker te douchen en een paar uurtjes te slapen.

De zondagochtend zag er wat beter uit. Bij het naar buiten varen onderweg naar de startlijn stond er een lekker briesje. De eerste start volgde snel. Wij zaten in de 3e startgroep dus moesten toekijken dat de 1e startgroep diversen malen werd teruggeroepen om opnieuw te starten. Tegen de tijd dat wij mochten was de wind weer sterk afgenomen.
Weer een niet al te beste race met hele lichte condities.
Na lang wachten en nog een krentenbolletje leek het toch op dat de zeewind ging doorzetten.
Na een goede start was de snelheid erg welkom. Vooral ruime wind met de spinaker is genieten.

Het was een mooi evenement waar we vooral veel van geleerd hebben. Het geleerde kunnen we goed gebruiken om te proberen niet weer onderaan de ranglijst terecht te komen.
Volgende wedstrijden zijn de avondwedstrijden op het Haringvliet vanaf 10 mei.

Kom een kijken.....

maandag 25 april 2011

De Van Uden Stellendam Regatta

Afgelopen weekend hebben we natuurlijk meegedaan met De Van Uden Stellendam Regatta.

Het is een mooi en goed verzorgd evenement. Zaterdagavond was er voor de zeilers  eten en drinken in overvloed (bram ladage, broodjes beenham, vis enz). De volgende dag lagen we dus ook iets dieper in het water.

We hebben door het gebrek aan wind totaal 4 wedstrijden kunnen varen over heel het weekend.

Het is spectaculair om van dichtbij mee te maken en we hebben veel geleerd hoe het in een wedstrijd aan toe gaat waar de concurrentie behoorlijk hoog is.
O, ja, de uitslag.. Bij 1 wedstrijd dachten we leuk mee te doen maar we zijn toch overal laatste geworden.
Helaas...we moeten nog heel wat leren.

Uitdaging voor de toekomst....

Verdere verslaggeving volgt binnenkort.